frytki, chipsy, dipy


Kto ich nie lubi? Może niektórzy, ale raczej z powodu propagandy niż smaku. Zła sława potrafi zepsuć każdą przyjemność. Tej nie dajmy sobie odebrać! Jedzmy domowe frytki i chipsy.

Chwile spędzone na miłym chrupaniu… Jak to zrobić, by nie czuć wyrzutów sumienia z powodu wchłaniania nadmiernej liczby kalorii, soli, tłuszczu i glutaminianu sodu? Spróbujmy zrobić to po prostu inaczej. Domowe frytki i chipsy bez smażenia – to jest możliwe!

Frytki na zdrowie

Frytki zazwyczaj są smażone w głębokim oleju, który nie zawsze jest świeży i nie przepalony. Mogą być jednak całkiem zdrową i nadal smaczną przekąską. Nie potrzeba do ich wykonania specjalnych umiejętności lub wyjątkowych składników. Jak więc przygotować rozkoszną i zdrową przekąskę? Przede wszystkim zerwijmy z przekonaniem, że na frytki nadają się wyłącznie ziemniaki, choć oczywiście nie musimy z nich rezygnować. Pokrójmy w słupki marchewkę i selera, może być też batat. Po drugie nasze warzywa nie wylądują w oleju, ale w piekarniku. By nie były suche, wystarczy je jedynie skropić oliwą z oliwek i poprószyć ziołami (tymiankiem, bazylią). Pieczemy je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia przez 15 minut, w temperaturze 180°C.
Do pełni szczęścia brakuje tylko dipów – najprostszy powstanie z jogurtu, czosnku, soli i pieprzu, a najciekawszy? Być może pierwsze miejsce wśród dodatków do frytek i chipsów zajmie na waszej liście... hummus! Ten pyszny, gotowy przysmak kuchni bliskowschodnich kupicie dziś bez trudu.

Domowe chipsy

Można je zrobić niemal ze wszystkiego (istnieje nawet przepis na chipsy z arbuza!). Na pewno będą lepsze i zdrowsze od sklepowych. Tutaj znów pojawia się nasz poczciwy ziemniak – nie rezygnujcie z niego, ale zapewnijcie mu dobre towarzystwo. Pokrójcie (np. za pomocą przystawki do robota kuchennego) także inne warzywa. Doskonale nadają się do tego marchewka, seler, pietruszka i buraki. Koniecznie wypróbujcie też jarmuż! Każde warzywo możecie osobno przyprawić. Do jarmużu dodajcie czosnek i sól, do ziemniaków przydadzą się np. bazylia, oregano albo papryka. Burak będzie smaczny z dodatkiem tymianku lub rozmarynu. Warzywa trzeba rozłożyć pojedynczą warstwą na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, skropić oliwą i piec w temperaturze 180°C z termoobiegiem.

PS. Skoro mamy frytki i chipsy, wystarczy już tylko dobre towarzystwo i kino domowe. Podoba wam się taki pomysł na relaks?

Inspiracji szukaj także na Profi.com.pl
Jeśli chcesz bliżej poznać Profi obejrzyj film!

fot. Photogenica

Strona korzysta z plików cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki prywatności. Nie pokazuj więcej tego komunikatu