sałatka, kiełki, zdrowe jedzenie, zdrowa żywność, sałata, zielenina


Czy sądzicie, że jedzenie kiełków to moda ostatnich lat? Nic z tych rzeczy. Kiełki były obecne w menu Chińczyków już wieki temu i cenione za wyjątkowe walory odżywcze.

Według legendy zalety jedzenia kiełków odkryli chińscy żeglarze. Od dawna nie schodzili oni na ląd, więc zaczęli cierpieć głód. Niestety do jedzenia pozostała im jedynie suszona fasola, która w wilgoci napęczniała i wykiełkowała. Zdesperowani żeglarze zaczęli ją jeść. Jakież było ich zdumienie, gdy okazało się, że kiełki są nie tylko smaczne, ale też dodają sił!

Kiełki i żeglarze

Z doświadczeń Chińczyków korzystał później XVIII-wieczny podróżnik James Cook, który zabierał na pokład statku ziarno, by je jeść po wykiełkowaniu. W ten sposób zapewniał sobie i załodze źródło witaminy C. Jednak kiełki wciąż nie budziły w Europie szerszego zainteresowania. Dopiero współczesne poszukiwania cudownych środków na wszystko, podpatrywanie tradycji i kuchni innych kultur doprowadziło nas do kiełków. Okazało się, że pasują nie tylko do dalekowschodnich potraw, ale także wspaniale uzupełniają nasze rodzime sałatki. Na dodatek różnią się między sobą smakiem. Równie ważne co walory smakowe - o ile nie ważniejsze - są dla nas właściwości odżywcze kiełków. W kiełkujących roślinach powstają duże ilości witamin. Kiełki obfitują także w wartościowe białka, kwasy omega 3, sole mineralne i błonnik.

Z rzodkiewki, fasoli, słonecznika…

Najbardziej znane stały się u nas kiełki fasoli mung, jednak z czasem zaczęliśmy doceniać także siły witalne drzemiące w kiełkach rzodkiewki, brokuła, jęczmienia, owsa, słonecznika, dyni czy soczewicy. Warto przypomnieć sobie, że w naszej tradycji także istnieje zwyczaj jedzenia młodych pędów, a chodzi oczywiście o rzeżuchę, którą wysiewamy na Wielkanoc. Zwyczaj ten pochodzi od starożytnego święta - Adonii - obchodzonego na cześć Adonisa, w czasie którego w naczyniach wysiewano szybko kiełkujące rośliny. Nasza rzeżucha jest równie bogata w składniki odżywcze, co inne kiełki. Ale niektóre z nich są szczególnie cenione. Na przykład kiełki brokuła zawierają działające antyrodnikowo i przeciwnowotworowo sulforafany (mają jej 30 razy więcej niż dojrzała roślina!). Z kolei kiełki soczewicy są źródłem kwasu foliowego, a kiełki lucerny - żelaza.

PS Świeże kiełki zawsze kupimy w supermarkecie, ale pamiętajmy, że o tej porze roku łatwo pielęgnować własny domowy ogródek z kiełkami. Wystarczy mieć nasiona do tego przeznaczone i słój (lub specjalne naczynie) oraz pamiętać, o częstej wymianie wody…

Inspiracji szukaj także na Profi.com.pl
Jeśli chcesz bliżej poznać Profi, obejrzyj filmy "Dlaczego Profi" 
oraz "Jak powstają receptury zup Profi"

Fot. Photogenica

Strona korzysta z plików cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki prywatności. Nie pokazuj więcej tego komunikatu