warzywa, jarmuż, zielone warzywa, warzywa liściaste


Warzywa różnych kolorów cieszą nasze oczy, zaostrzają apetyt, pozytywnie wpływają na trawienie. Jednak to nie wszystko – badania potwierdzają, że każdy kolor zwiastuje inne cenne właściwości warzyw. Dziś pod lupę bierzemy zielone!

Brokuły, jarmuż, szpinak, zielona fasolka, kapusta, wszelkie sałaty, natka pietruszki, koperek – te warzywa powinny gościć na naszych stołach tak często, jak to możliwe. Są niskokaloryczne, więc nie musimy ich ograniczać. Zawierają też wiele cennych składników odżywczych.

C plus pierwiastek życia

Zielone warzywa to przede wszystkim doskonałe źródło witaminy C. Zielona pietruszka zawiera jej więcej niż cytryna! W tej konkurencji z cytryną wygrywają też kapusta, brukselka, jarmuż, brokuły, a rekordzistką jest papryka w każdym kolorze. Może ktoś powie: to nic niezwykłego. Ale czy wiemy, co się dzieje, kiedy brak nam witaminy C? Po pierwsze wyglądamy gorzej (czytaj: starzej) i możemy mieć problemy ze ścięgnami i stawami, bo szwankuje produkcja kolagenu. W górę szybuje poziom cholesterolu, bo witamina C bierze udział w jego przemianie. Spada odporność i odczuwamy osłabienie. Pojawia się niedokrwistość, często pękają naczynia włosowate (więcej podskórnych wybroczyn, siniaków), zmienia się wygląd dziąseł, a w skrajnych niedoborach atakuje nas szkorbut.
W zieleninie znajdziemy cały zestaw witamin i pierwiastków, ale trzeba pamiętać, że to przede wszystkim świetne źródło magnezu. Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, bo bierze udział w ponad 300 procesach biochemicznych w organizmie. Po częstych skurczach, drganiach powieki, rozdrażnieniu i depresji możemy poznać, że go nam brakuje. Ratunkiem będzie zielone menu.

Chlorofil na zdrowie

W zielonych warzywach znajdziemy też karotenoidy – i to całkiem sporo, tyle tylko, że ich obecność maskowana jest przez zielony barwnik, czyli chlorofil. Zauważyliście, że wokół chlorofilu zrobiło się ostatnio sporo szumu? Czy to aby nie kolejne dietowe szaleństwo? Odkładając na bok wszelkie niesprawdzone informacje, trzeba przyznać, że chlorofil jest naszym sprzymierzeńcem w walce o zdrowie. Bierze udział w usuwaniu toksyn z organizmu, a co za tym idzie – wspiera nas w walce z nowotworami. Ponieważ chlorofil zawiera witaminy A, C, E jest też doskonałym przeciwutleniaczem. Jednocześnie, ze względu na bardzo podobną budowę do krwi, jest doskonałym nośnikiem tlenu, dlatego też wspomaga nasz układ krwionośny w jego transporcie. Sercem cząsteczki chlorofilu jest atom magnezu, zatem chlorofil to także źródło tego cennego pierwiastka. Macie ochotę na zielone szaleństwo? Zielony koktajl, zieloną zupę albo chipsy z jarmużu?

PS Na pewno macie mnóstwo pomysłów, jak przyrządzić zielone warzywa, a gdyby zabrakło wam czasu, zawsze warto sięgnąć po to, co zrobili już inni. Znacie świeżą zupę z zielonych warzyw z jarmużem? Warto spróbować!

Inspiracji szukaj także na Profi.com.pl
Jeśli chcesz bliżej poznać Profi, obejrzyj filmy "Dlaczego Profi"
oraz "Jak powstają zupy Profi"

fot. Pixabay

Strona korzysta z plików cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki prywatności. Nie pokazuj więcej tego komunikatu