kobieta, owoce, woda, szklanka wody, lato, zdrowa żywność, warzywa


Cieszmy się latem i korzystajmy z możliwości, jakie nam daje. Słońce sprawia, że chce nam się działać, a obfitość owoców i warzyw pobudza apetyt i metabolizm!

Spowolniona przemiana materii to udręka wielu osób, szczególnie kobiet. Metaboliczne rozleniwienie daje się we znaki szczególnie późną jesienią, zimą i wczesną wiosną. Czy trzeba z nim walczyć?

Metabolizm letni i metabolizm zimowy

Kiedy lato przeminie, walczmy ze spowolnionym metabolizmem w granicach rozsądku. To przecież naturalny efekt spadku temperatury. Nasz organizm, niczym niedźwiedź, po prostu nieco przysypia na zimę. Jeśli jednak dzieje się tak latem, trzeba się za siebie wziąć. Lato temu sprzyja. Nie będzie lepszego momentu! Pewnie powiesz, że nie jesteś na wakacjach przez całe dwa miesiące. Nie szkodzi, dni są dłuższe i zachęcają do aktywności, choćby do wieczornego spaceru. Słońce jest z kolei naturalnym antydepresantem – kiedy wyjrzy zza chmur, uśmiechnij się i zrób pierwszy krok.

Jak przyspieszyć metabolizm?

Sposobów jest kilka, a który z nich wykorzystasz, zależy od przyczyny. Przyjrzyj się więc sobie, swojemu zwykłemu rytmowi dnia, posiłkom i aktywności – odpowiedź nasunie się sama. Na co zwrócić uwagę:

1. Czy jesz śniadania? Być może nie masz czasu albo ochoty? Trzeba to zmienić, bo brak śniadania sprawia, że nie podkręcamy rano metabolizmu, co sprzyja tyciu. Po godzinie, dwóch czujesz wilczy głód i pochłaniasz pierwsze i drugie śniadanie (a może i obiad) na raz lub bez przerwy sięgasz po szybkie uzupełniacze kalorii. Jeśli nie możesz rano patrzeć na apetyczną bułkę czy płatki, zastanów się dlaczego. Może podjadasz późnym wieczorem? A może to stres? Może to być także przyzwyczajenie – zmień je starając się jeść śniadanie przez kilka dni nieco na siłę. Organizm bardzo szybko się przestawi. Skończ z późnymi posiłkami – rano poczujesz głód. Najtrudniej walczyć ze stresem. Jeśli wywołuje go praca, to może warto zrobić radykalne zmiany w życiu? Szkoda zdrowia!

2. Ciągle katujesz się dietą? Próbujesz jednej, drugiej, trzeciej. Są radykalne, więc dają rezultaty, ale na krótko, bo spowalniają metabolizm. Dobija cię efekt jo-jo i znów szukasz ocalenia w nowej diecie cud. To ciągła huśtawka, która niszczy zdrowie i wyczerpuje. Może pora przestać się oszukiwać i postawić na najprostsze rozwiązania? Codzienne normalne posiłki, ale bogate w warzywa, nie dadzą błyskawicznego spadku wagi, ale za to nie spowolnią metabolizmu, co w końcu poskutkuje ładniejszą figurą na dłużej.

3. Pijesz za mało wody? A może inaczej – pijesz, ale w postaci kawy i słodzonych napojów? Kiedy na dworze jest ciepło, łatwo się przestawić na zimną wodę. Warto spróbować! Badania wykazały, że picie odpowiedniej ilości wody (ok. 1,5 l dziennie) przyspiesza metabolizm. Jeśli nie masz ochoty na tyle mineralnej, zastąp ją częściowo zieloną lub czerwoną herbatą.

4. Mało śpisz? Koniecznie wykorzystaj wakacje na to, by się wyspać. Nie zrywaj się skoro świt i nie siedź do późna – zobaczysz, że to działa! Okazuje się, że brak odpowiedniej ilości snu (ok. 7-8 godzin), znacznie spowalnia metabolizm i zwiększa zapotrzebowanie na wysokokaloryczne posiłki. Nie wierzysz? Przypomnij sobie, jak czujesz się po źle przespanej nocy – czy masz ochotę do działania?

5. Masz mało ruchu? Jeśli siedzisz za biurkiem przez 8 godzin dziennie, to staraj się wejść do pracy po schodach zamiast korzystać z windy. Przejdź się w ciągu dnia kilka razy korytarzem. Wróć rowerem do domu. Idź wieczorem na spacer, dzień jest długi, a na dworze przyjemnie, wykorzystaj lato. Jeśli masz wakacje, nie marnuj ich na siedzenie!

PS Z doświadczenia wszyscy wiemy, że zrealizowanie całej listy dobrych rad jest prawie niemożliwe. Czy warto więc w ogóle się starać? Warto, choćby dlatego, że lepiej zrealizować choćby jeden punkt niż żadnego!

Inspiracji szukaj także na Profi.com.pl
Jeśli chcesz bliżej poznać Profi, obejrzyj filmy "
Dlaczego Profi" 
oraz "
Jak powstają receptury zup Profi"

Fot. Pixabay

Strona korzysta z plików cookies. Przebywanie na niej oznacza akceptację polityki prywatności. Nie pokazuj więcej tego komunikatu